Vakációóóóó – de hogyan töltsük el okosan és hatékonyan a nyarat?

nyaralas2

Meg vannak számlálva a napok és itt a nyári szünet. Hullámok, napfény, szabadság és persze feladatmentes hetek de mégis hogyan tölthetik el a gyerekek úgy az elkövetkező szünidőt, hogy az se a szülőknek, se a gyerekeknek ne okozzon hirtelen felmerülő problémákat, költségeket és valóban felhőtlen legyen ez a nyár?

Egyszerűségben az erő

Elsőre sok szülőnek rémálomnak tűnik a nyári időszak de gondoljuk csak végig a lehetőségeket… Számos program – főleg ha más szülőkkel összefogva, együttes erővel valósítjuk meg – könnyedén összehozható akár a saját kertünkben vagy a helyi parkban, játszótéren is. Törekedjünk arra, hogy minél több aktivitást szervezzünk a szabadba és merítsünk nyugodtan saját kútfőből, emlékezzünk vissza, hogy anno mi mit szerettünk (volna) csinálni a nyári szünetben és mit hagytunk volna inkább ki a „muszáj” programok közül. Szervezzünk számháborút, eső utáni gombakeresősdit de városfelfedező túrával is színesíthetjük a palettát.

A kevesebb néha több

Nagyon fontos, hogy a „kötelező” nagyszülő látogatáson és családi nyaraláson túl legyen lehetősége a gyerekeknek saját programokat is szervezni. Persze segíthetünk mi is, hogy minél színesebben álljanak össze a szünidei napok de átnézhetjük együtt az elérhető táborokat, sporteseményeket, a korosztálynak megfelelő szabadtéri programokat, fesztiválokat, kézműves foglalkozásokat és kiválaszthatjuk a saját gyermekünknek  legmegfelelőbb elfoglaltságot. Fontos, hogy semmiképpen e zsúfoljuk teli a naptárt augusztus végéig, legyen lehetőség a hirtelen felmerülő, spontán aktivitásokba is fejest ugrani.

Nagymama –pro és kontra

Ez a program megint csak kérdőjeles de lássuk csak, hogyan hozhatunk ki belőle többet. A nagyszülők általában rendelkeznek kisebb-nagyobb kerttel, ahol számos felfedezni való akad. Megtanulhatják például a gyerekek, hogy melyik gyógynövény mire jó de megismerkedhetünk akár a befőzés, a lekvárkészítés rejtelmeivel is. Régi receptek közös elkészítése is érdekes program lehet, ha a nagyi elmeséli egy-egy adott ételhez fűződő emlékét, történetét is, mondjuk apuról, amikor Buksival kettesben ették meg a szülinapi tortát a lugasban..

Csak okosan az idővel (és a pénzzel)

Még egy fogas kérdés, mennyi zsebpénzt kapjon a gyerek a szünidőben? Egy alapösszeg mindenképpen ajánlott de azért hogy kicsit motiváljuk porontyunkat, célszerű egy kis diákmunka keretében hasznossá (is) tenni a nyarat. Nem kell egész szünidőre elköteleződni és a munka rabjává tenni csemeténket de egy rövidebb, két hetes időszakra kipróbálhatja magát fiunk/lányunk egy érdeklődési köréhez közelálló, illetve korának megfelelő feladatkörben. Lehet ez gyümölcsszedés, kosárfonás, állatgondozás és kutyasétáltatás is, nem kell feltétlenül ládát cipelni és árut rendezni…

De mit mond a szakember?

Az OTP Fáy András Alapítvány Középiskolások Országos Pénzügyi és Gazdasági Oktatóközpontja (röviden O.K. Központ) 2012 őszétől foglalkozik diákok ingyenes pénzügyi, gazdasági és gazdálkodási edukációjával, melynek keretében színes és változatos tréningmodulokkal várják az érdeklődő iskolákat. Az oktatásban részt vevő trénerek a diákokat bevonva, játékos módszerekkel segítik a tudatos tervezés elsajátítását, amely akár a nyár pénzügyeiben is nagy segítség lehet, ehhez ad tanácsot az alábbiakban Makkai Alexandra, az O.K. Központ trénere:

„Felmerülhet egy diákban, hogy nyáron szeretné hasznosan eltölteni az időt. Esetleg jól jönne neki egy kis plusz pénz. Vannak, akik gyűjtenének valami rég vágyott dologra. Akik diákmunkára adják a fejüket, biztos, hogy kevesebbet tudnak pihenni a nyári szünetben, de nagyon sok olyan tapasztalatra tehetnek szert, ami a jövőjük szempontjából rendkívül hasznos lehet. Egyrészt megtanulják, mivel jár az, ha valaki dolgozik, munkatapasztalatot szereznek, kapcsolati tőkét építenek, nem beszélve arról, hogy pénzhez jutnak, amivel önmaguk gazdálkodhatnak.

Amennyiben még túl fiatal a diák ahhoz, hogy dolgozzon, a szülők is segíthetnek abban, hogy tudatosabban kezelje a zsebpénzét. Meg lehet próbálni, hogy felállítanak közösen egy célt a nyári időszakra és amennyiben sikeresen eléri, akkor plusz pénzt kaphat vagy valamilyen ajándékot. Ezáltal megtanulja, hogy ha tesz valamiért és dolgozik érte, akkor juthat pénzhez vagy a rég vágyott dologhoz. Próbálkozhatnak a szülők azzal a módszerrel is, hogy közösen megállapítanak egy havi zsebpénzt, amit odaadnak a gyereknek és csak azzal gazdálkodhat. Ezzel meg lehet tanulni, hogy mit jelent, ha valakinek csak adott pénzkerete van és egy meghatározott fizetésből él.  Ezt a zsebpénzkezelési módot a nyári szünidő után is lehet alkalmazni.”